czwartek, 7 kwietnia 2011

Niebezpieczne Związki w Warszawie


















Wernisaż
18 kwietnia o godz. 18:00

Galeria Elektor
ul. Elektoralna 12
00-139 Warszawa

wystawa czynna do 31 maja
pn-pt. 9-17, sob. 9-15



____________________________________________________________


NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI

Wszelkie kontakty i relacje z ludźmi mają wpływ na naszą psychikę, sposób zachowania, decyzje, światopogląd i samoocenę. Na ile to kim jesteśmy lub kim się stajemy wynika z naszego świadomego wyboru, a jak wiele zależy od warunków w jakich żyliśmy, środowiska z którego pochodzimy, szkół, religii, systemów politycznych, czy procesów zachodzących w naszym ciele?
Na niektóre z tych czynników możemy wpływać, inne są ledwie pod naszą kontrolą, jeszcze inne zupełnie poza świadomością – budzi to poczucie zagrożenia i frustrację. By chronić własne JA przybieramy różne niewygodne, nieraz deformujące nas role. Czy można – odgrywając kogoś innego – nadal być sobą? Co wynika z konfrontacji poszczególnych ról? Kim w końcu jest to „JA“, które w związki wchodzi – czy jest to coś stałego i niepodzielnego, podlegającego tylko chwilowym zmianom, czy może parada zmieniających się masek, chwilowych tożsamości,
z których każda jest prawdziwa? A skoro JA może wejść w związek z samym sobą i siebie obserwować, to które z nich jest prawdziwe – obserwujące czy obserwowane?
Projekt NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI jest próbą znalezienia odpowiedzi na te pytania.


____________________________________________________________


Twórcy: Karolina Jarosławska, Klaudia Ka, Gocha Stankiewicz, Anna Tomaszuk, Wiorika
Zagórowska, Małgorzata Żurada
Kurator: Paulina Czajor

MAZOWIECKIE CENTRUM KULTURY I SZTUKI,
Warszawa, ul. Elektoralna 12
www.mckis.waw.pl

____________________________________________________________



Opis projektów wchodzących w skład ekspozycji:


______________________________

KAROLINA JAROSŁAWSKA
„Ego“
______________________________

















Ego – wg. klasycznej teorii Freuda – wytwarza się, ponieważ zaspokojenie potrzeb organizmu wymaga działań w świecie rzeczywistym (obiektywnym) poprzez przekształcanie wyobrażeń w spostrzeżenia. Nie wszystkie obszary "ego" są świadome. W obszar "ego" zaliczane są mechanizmy obronne, które ze swej natury nie są świadome. Dlatego moje prace są oparte na intuicji, subiektywnym widzeniu rzeczywistości.
Są to formy abstrakcyjne w kolorystyce próbującej oddać osobiste emocje i nastroje.




______________________________

KLAUDIA KA
„Make up“
______________________________


















Autokreacja jest istotnym elementem życia każdego z nas.
Pozwala na stworzenie własnego wizerunku odpowiadającego codziennym potrzebom i ustanowienie w ten sposób relacji ze światem. Za kogo chcemy uchodzić? Jak chcemy być postrzegani i oceniani?
W świecie kobiet symbolem maski zakładanej każdego dnia jest strój czy makijaż. Reżim kanonów piękna jest obecny w każdej kulturze, niekiedy bardzo silnie zespolony z dniem codziennym. Piękno w odniesieniu do kobiecości, jego wyidealizowana, ale też sztuczna forma obecna w środkach masowego przekazu oraz dążenie do nieosiągalnej doskonałości stanowią punkt wyjścia dla projektu.

W dosłownym ujęciu pokazane zostają kobiety podczas codziennych rytuałów związanych z pielęgnacją ciała. Postacie malując własną twarz tworzą ją. Kreując swój wizerunek - tworzą siebie i określają swoje miejsce w hierarchii piękna. Równolegle poruszony zostaje problem postrzeganaia samego siebie i zgrzytów powstających na granicy świata ideałów i rzeczywistości. Niebezpieczna jest sytuacja w której kreator zlewa się z kreacją, piękno staje się dążeniem
dominującym, a granice tożsamości zacierają się.
Zmyślona twarz zastępuje prawdziwą, a rzeczywistość rozmywa się.




______________________________

GOCHA STANKIEWICZ
______________________________






















Jesteśmy społeczeństwem w terapii. Każdy z nas uczestniczył, uczestniczy lub będzie uczestniczył w jakimś nowoczesnym rytuale, który jak wierzymy z pewnością poprawi nam stan zdrowia, ciała i umysłu, ułatwi relacje z bliskimi lub dalszymi, powiększy stan konta, polepszy nasze życie. Chodzimy do psychoterapeuty, na jogę, spotkania z mistrzami buddyjskimi, sprawdzamy ilość mikroelementów w diecie i palimy kadzidełka. Żyjemy według wskazówek wróżki. Medytujemy, modlimy się. A to wszystko po to, by skontaktować się z samym sobą i oswoić najbardziej niebezpieczny związek – ja - ja.

Projekt „Niebezpieczne Związki” to próba przedstawienia relacji:

JA I MOJE EGO
JA I MOJA ŚWIADOMOŚĆ
JA I MOJA PODŚWIADOMOŚĆ
JA I MĘSKA CZĘŚĆ MOJEJ OSOBOWOŚCI

JA I KOBIECA CZĘŚĆ MOJEJ OSOBOWOŚCI
JA I MOJA CIELESNOŚĆ
Wybór relacji jest oczywiście subiektywny, tak jak ich interpretacja. Autorka stara się w zdystansowany sposób przedstawić te relacje i na samą siebie spojrzeć z przymrużeniem oka.




______________________________

ANNA TOMASZUK
______________________________




















Autorka analizuje własne role społeczne:
Kobiety
Artystki
Żony
Kochanki
Córki
Siostry
Matki
Chrześcijanki
Polki
Przyjaciółki
Komentarzem będzie interaktywna strona www z animacją komputerową ilustrującą próbę scalenia poszczególnych ról.




______________________________

WIORIKA ZAGÓROWSKA
"Oprócz błękitnego nieba"
______________________________




















Potrzeba - każdy pragnie jej zaspokojenia, spełnienia, ukojenia. Czy jednak potrafimy nazwać to, czego tak naprawdę potrzebujemy, czy znamy nasze autentyczne pragnienia? Wzburzone emocje zakłócają naszą wewnętrzną równowagę. W takiej chwili możemy stracić kontakt ze swoim wewnętrznym JA, które zna nasze prawdziwe potrzeby, a to z kolei prowadzi do powstania konfliktu (z innymi i z samym sobą). Wg. Marshalla Rosenberga – twórcy Non Violent Communication (porozumienie bez przemocy) – metodą na uniknięcie, bądź rozwiązanie konfliktu jest wzajemne zrozumienie swoich potrzeb. Potrzeby są głównym tematem moich prac. Przedstawiam je w formie mandali – graficznego obrazu nieuświadomionych treści psychicznych. Proces, w którym nasze potrzeby wyjdą na światło dzienne i zostaną usłyszane jest drogą reintegracji – osiągnięcia stanu duchowego zjednoczenia.




______________________________

Małgorzata Żurada
„Bez początku, bez końca / Listy“
______________________________


















Tożsamość – „ja“ – podlega nieustannym zmianom na każdej płaszczyźnie w każdym momencie życia. W listach istnienie nadawcy i odbiorcy oraz związek między nimi ulegają zamrożeniu w czasie. Zapisane słowa stają się świadectwem chwilowej relacji zachodzącej pomiędzy chwilowo ustalonymi tożsamościami. Ja – adresat listów sprzed kilkunastu lat – nie istnieję, nie istnieje również nadawca. Podczas przywoływania przeszłych zdarzeń „ja“ zauważa, że w zasadzie wspomina życie innego „ja“. Jednocześnie czytając słowa skierowane do siebie widzi, że jakaś część jego istnienia nie należy do niego, bo znajduje się w świadomości innych ludzi, a w przypadku przodków – istniała jeszcze przed jego urodzeniem. Akt odczytywania listów z przeszłości jest też procesem interpretacji. Przywołuje obrazy i emocje, ale czytanie dokonuje się przez pryzmat wszystkiego, co zdarzyło się pomiędzy. Słowa kiedyś niosące komunikat stają się obiektem projekcji podczas kolejnego odczytywania. W efekcie – dzisiejsze „ja“ przygląda się dawnemu „ja“ w słowach dawnych „ty“ jakby wspominało nierzeczywisty sen.



1 komentarz:

blogger pisze...

Przez całe moje życie nigdy nie widziałem nic, co działa tak szybko, jak dr Agbazara spell. Po tym, jak skontaktował się z DR. Agbazara, zacząłem wierzyć, że każda moneta ma dwie strony. Kiedy mój kochanek temu przysiągł nigdy nie zobaczyć mnie ponownie opuścił mnie, ale dzięki Bogu, że dzięki pomocy doktora Agbazara zrobiłem mój kochanek z powrotem do mnie w ciągu 48 godzin, a ja chcę uszkodzony innych ludzi serce, aby lekarz Agbazara te części, które znajdują się poniżej e-mail na adres: ( agbazara@gmail.com ) lub za pośrednictwem Whatsapp ( +2348104102662 ), to można zobaczyć cud dr Agbazara